Hoe ziet de wintersport in de toekomst eruit? Dat was de centrale vraag tijdens het theALPS 2016 event dat in oktober plaatsvond in Innsbruck. Ruim 500 professionals uit de wintersportbranche kwamen samen in de Tiroolse hoofdstad om hierover te praten en zich te laten informeren. Er werden onderzoeken gepresenteerd en gediscussieerd over de vraag hoe de wintervakantie zich zal ontwikkelen in de komende jaren. Snowplaza was erbij en deelt deze info graag met jou, inclusief mijn eigen idee over de wintersport van de toekomst. Hoe denk jij dat wintersport er in 2030 zal uitzien?
theALPS2016
theALPS werd dit jaar voor de 6e keer georganiseerd door 8 verschillende Alpenregio’s en -landen die samen één centraal thema behandelen. Er waren ruim 500 deelnemers uit 38 verschillende landen aanwezig. Dit jaar was de vraag: “Hoe ziet de winter(sport)vakantie eruit in 2030?”. Een interessante vraag, waar – ondanks vele onderzoeken – natuurlijk niemand het juiste antwoord op kan geven. Maar voorspellingen geven en trends zien is wel mogelijk.
Internationale persbijeenkomst tijdens theALPS2016
Sneeuw en klimaatverandering
Denk je aan de toekomst van de wintersport dan komen enkele thema’s al snel naar voren: hoe zal de sneeuwval zich gaan ontwikkelen in de Alpen? En: het wordt toch steeds warmer? Deze ‘open deuren’ werden tijdens de bijeenkomst inderdaad al vrij snel ingetrapt. Logisch. Klimaatsverandering is geen nieuws en ondernemers in de wintersportbranche zijn zich hiervan bewust. De belangrijke vraag is: hoe gaan we om met deze veranderingen?
Zien we nog zulke pakken sneeuw in wintersportdorpen in 2030?
Wintersport 2016: enkele cijfers
Wereldwijd zijn er op dit moment 48,3 miljoen actieve skiërs. 45% van deze wintersporters brengen hun skidagen in de Alpen door. Oostenrijk telt 51 miljoen ‘skidagen’, Frankrijk 48 miljoen, Italië 29 miljoen, Zwitserland 25 miljoen, Duitsland 4 miljoen en Slovenië 1 miljoen. 86% van de wereldwijde skidorpen met meer dan 1 miljoen bezoekers per jaar ligt in de Alpen. Verder tellen we in ons Europees gebergte 10.080 liften (38% van het totale aantal liften wereldwijd) en 2174 skischolen (84% van het aantal skischolen in de wereld). Het mag duidelijk zijn dat de Alpen wereldwijd goed op de kaart staan.
Prof. Dr. Ralf Roth presenteert het onderzoek “Winter travel in the Alps” © Martin Huber
Het onderzoek
Tijdens theALPS 2016 werd een onderzoek “Winter travel in the Alps” gepresenteerd door de 3 onderzoekers: Prof. Dr. Harald Pechlaner (EURAC Research, Bozen), Prof. Dr. Ralf Roth (Sport Universiteit, Keulen) en Prof. Mag. Hubert Siller (MCI Tourismus Innsbruck). De 3 kernpunten van hun onderzoek waren:
-
De (economische) factor sneeuw
Sneeuw is de belangrijkste factor van de wintervakantie en deze kan door niets vervangen worden. De sneeuwbeleving is uniek en geeft het speciale gevoel waar we zo van houden. Toch ervaren veel vakantiegangers ook een wintersport met minder sneeuw (in de directe omgeving), zoals vorig jaar kerst, als ‘zeer geslaagd’. Het is aannemelijk dat de temperatuur op 2100 meter in de komende jaren 2 graden zal stijgen en dat is veel! -
Duurzaam reizen
Milieubewust reizen en vakantie vieren is een thema dat nu al leeft bij veel mensen, maar dat zeker de komende jaren actueel zal blijven. De grootste ‘boosdoener’ van de wintersportvakantie is de reis naar de Alpen met de auto of het vliegtuig. Ter plaatse valt de CO2 uitstoot mee zeggen de onderzoekers. Er wordt veel zonne-energie opgewekt in de skigebieden, skiliften worden steeds milieuvriendelijker, evenals sneeuwkanonnen. -
Productverandering- en verjonging
Skiën is en blijft de belangrijkste activiteit tijdens de wintervakantie, maar er moeten ook alternatieven komen. Denk hierbij aan wandelen, maar ook wellnessvakanties. Een vakantie in de Alpen is gezond, met of zonder sneeuw is het motto. Daarnaast is het belangrijk dat de jeugd blijft skiën.
Hardwerkende sneeuwkanonnen
Heel eerlijk, persoonlijk vond ik de uitkomsten van het onderzoek weinig verrassend. Maar ik had dan ook geen antwoord verwacht op de vraag: “Hoe ziet een wintersport er in 2030 uit”. Dat weten we immers pas tegen die tijd. Ik heb daar zelf wel zo mijn ideeën over, pure hersenspinsels eigenlijk. Ik denk dat we meer en meer naar de hogere skigebieden zullen trekken. Het zal daar waarschijnlijk duurder en drukker worden. De sneeuwkanonnen zullen nog harder aan het werk moeten om de lagere gebieden van het witte goud te kunnen voorzien. Uiteraard delen we onze hele wintersportdag live via allerlei social media. Alles geïntegreerd in je wintersportoutfit natuurlijk. We lopen niet meer te klungelen met koude handen en telefoons. Je geeft via je stem of ogen een seintje en je 'live-uitzending' kan beginnen.
Maar eigenlijk wens ik dit voor de toekomst: een sneeuwkanon die zelf is ondergesneeuwd...
Kunstsneeuw op bomen en in voetgangerszones?
Verder denk ik dat er - omdat een ‘groot skigebied’ nog steeds de belangrijkste factor is bij de keuze van een wintersportbestemming - nog meer skigebieden aan elkaar geknoopt worden door nieuwe liften. Heel erg jammer voor de kleine en knusse skigebieden waar niet alleen onze kids, maar vooral ook de plaatselijke bevolking in alle rust kan leren skiën. Want ook dat is een probleem: in de Alpen leren steeds minder kinderen skiën… Skigebieden zullen naast normale pistes steeds meer en andere attracties aanbieden aan hun gasten. Tussendoor even bungyjumpen of aan een kabel over het skigebied zweven. En ik zou ook niet verbaasd zijn als we straks de sneeuwkanonnen ook op iets anders richten dan alleen de pistes. Het gaat om de sneeuwbeleving toch? Die is onvervangbaar. Dus misschien spuiten we in de toekomst ook wel sneeuw op de bomen, daken van huizen en in de voetgangerszones van die knusse authentieke wintersportplaatsen. Voor de sfeer…We zullen zien. Ik zet dit artikel in ieder geval in mijn agenda van 2030, dan kan ik kijken wat ervan uitgekomen is...
Moeten we sneeuwkanonnen op pleinen gaan plaatsen om deze sfeer te creëeren?
Heb jij ideeën over wintersport in 2030?