Grootse plannen voor het Zwitserse Chur. Een nieuwe gondel in Chur moet de huidige lift naar Brambrüesch gaan vervangen. Vanaf skiseizoen 2026/2027 zal er, als alles volgens planning verloopt, een 10-persoonsgondel van Chur via een nieuw middenstation vakantiegangers naar de huisberg van het gebied brengen. De plannen liggen al een aantal jaar op tafel en het is ook nog even afwachten tot de lift er is, maar het project is dan ook groots. Niet alleen wordt de huidige lift vervangen, ook komt er een panoramarestaurant bij het nieuwe tussenstation. Meer details over de nieuwe gondel in Chur lees je hier.
Nieuwe gondel in Chur naar Brambrüesch ter vervanging van vorige lift
Brambrüesch is de plaatselijke berg van de eeuwenoude Zwitserse stad Chur. Het gebied is 's winters ontzettend geliefd onder sneeuwschoenwandelaars, maar je kunt er ook skiën. Via de berg kun je bovendien naar Dreibündenstein, die je weer naar de twee wintersportgebieden brengt van de omgeving. Momenteel kun je Brambrüesch bereiken middels twee lifttrajecten: de 45-persoonsbak van Chur naar Känzeli en de 4-persoonsgondel van Känzeli naar Brambrüesch. Daar komt de komende jaren verandering in. Met een nieuwe gondel van Chur naar Brambrüesch op de planning, via een spiksplinternieuw tussenstation, worden vakantiegangers eenvoudig, comfortabel en snel naar de huisberg vervoerd. De liften worden vervangen door een 10-persoonsgondel die via het nieuwe middenstation Fülian naar boven zal gaan.
Feiten & cijfers nieuwe 10-persoons gondel in Chur naar Brambrüesch |
|
---|---|
Dalstation: 595 m | Lengte: 2060 m |
Bergstation: 1597 m | Hoogteverschil: 1002 m |
Snelheid: 6 m/sec | Aantal personen: 10 |
Duur rit: 6:20 minuten | Capaciteit: 1400 pers./uur |
Fabrikant: Garaventa | Plaats: Chur, Zwitserland |
Groot budget voor grootse plannen
Voor het nieuwe project is flink wat geld opzij gelegd, maar het blijft nog altijd een uitdaging. Aanvankelijk was er 12 miljoen Zwitserse frank begroot voor de nieuwe gondel in Chur naar Brambrüesch, maar inmiddels blijkt dat er heel wat meer nodig is om het project te realiseren. Nog zonder vernieuwing van de stations kost het hele project zo'n 15 miljoen CHF. Mét vervanging van de stations, inclusief het nieuwe middenstation Fülian, komen de kosten neer op ruim 24,4 miljoen Zwitserse Frank. Dit is omgerekend ongeveer 23,5 miljoen euro. Hierbij zijn ook extra kosten voor optimale geluidsreductie inbegrepen. Ontwikkelaar van de nieuwe lift in Chur is Garaventa AG, die deel uitmaakt van de Oostenrijkse Doppelmayr/Garaventa Groep. Voordat er met de bouw gestart kan worden, dient het plan overigens nog goedgekeurd te worden, iets wat naar verwachting pas in 2025 zal gebeuren. Als dat gebeurt, kunnen toeristen vanaf seizoen 2026/2027 voor het eerst gebruikmaken van de gloednieuwe verbinding.
Nieuw tussenstation met panoramarestaurant
Naast een vervanging van beide liftverbindingen en het dal- en bergstation, staat er ook een nieuw middenstation op het programma. Nu reist men van Chur naar Känzeli en vanaf daar door naar Brambrüesch, in het nieuwe plan zal dat via het tussenstation Fülian gebeuren. Ook omvat het plan een nieuw panoramarestaurant op dit punt. Vanaf het restaurant zal er een geweldig uitzicht zijn op onder andere het Rijndal en de prachtige kleine vallei Schanfigg. Daarnaast is het 's winters mogelijk om vanaf hier te rodelen en dient het project ter verbetering van de infrastructuur voor zomerse activiteiten.
Wintersport in Chur en omgeving
De stad Chur ligt in het Zwitserse Graubünden en is een bijzondere wintersportbestemming. Direct vanuit de stad bereik je het gebied Brambrüesch, waar je diverse wintersportactiviteiten kunt ondernemen. Er ligt zo'n 20 km aan pistes op de huisberg van de eeuwenoude stad, maar je kunt er ook rodelen, winterwandelen en schitterende sneeuwschoenwandelingen maken. Via de berg bereik je eenvoudig Dreibündenstein, die je weer naar de wintersportgebieden Feldis en Pradaschier brengt. Chur is de oudste stad van Zwitserland en vooral dat maakt het een unieke omgeving voor een wintersport.