In het kleine skigebied van het Tiroolse Imst vinden deze zomer grootste bouwprojecten plaats: er worden twee nieuwe 10-persoons gondels gebouwd, de UAlm-Bahn en Alpjoch-Bahn. Met de bouw van deze nieuwe liften worden twee stoeltjesliften uit respectievelijk 1991 en 1987 vervangen. De planning is dat de liften voor de start van het wintersportseizoen 2021/2022 klaar zijn. Een grote stap voorwaarts voor dit vriendelijke familieskigebied in Tirol. In dit artikel lees je alles over de twee nieuwe liften in Imst.
UAlm-Bahn en Alpjoch-Bahn volgen dezelfde route als voorheen
De beide nieuwe gondelliften, UAlm-Bahn en Alpjoch-Bahn, worden op exact dezelfde plaats gebouwd als de oude stoeltjesliften. Daarnaast delen de moderne gondelliften samen hetzelfde dal- en bergstationstation. De moderne 10-persoons gondels worden gemaakt door de firma Doppelmayr en bieden hedendaags comfort. De ene gondel brengt wintersporters naar de Untermarkter Alm op 1491 meter hoogte, terwijl de andere gondel naar Alpjoch gaat op 2020 meter hoogte. De liften worden aankomend wintersportseizoen 2021/2022 in gebruik genomen.
Cijfers & feiten van de nieuwe UAlm-Bahn in Imst | |
---|---|
Bergstation: bergstation UAlm-Bahn | Lengte: 2324 m |
Hoogte bergstation: 1487 m | Hoogteverschil: 452 m |
Snelheid: 6 m/sec. | Tijd: 8 min |
Gondelcapaciteit: 10 personen | Capaciteit: 2000 pers./uur |
Aantal gondels: 52 | Plaats: Imst |
Cijfers & feiten van de nieuwe Alpjoch-Bahn in Imst | |
---|---|
Bergstation: bergstation Alpjoch-Bahn | Lengte: 1487 m |
Hoogte bergstation: 2020 | Hoogteverschil: 533 |
Snelheid: 5 m/sec. | Tijd: 7 min |
Gondelcapaciteit: 10 personen | Capaciteit: 1000 pers./uur |
Aantal gondels: 20 | Plaats: Imst |
Bewuste keuze voor moderne gondels
Het skigebied Imst heeft bewust gekozen voor de bouw van gondelliften in plaats van de huidige stoeltjesliften voor de UAlm-Bahn en Alpjoch-Bahn. Zo is het voor kinderen veel gemakkelijker instappen in een gondel en zijn beide liften vanuit hetzelfde dalstation toegankelijk. De liften worden bovendien niet alleen door skiërs en snowboarders gebruikt, maar ook door wandelaars en mensen die gebruik maken van de rodelbaan, de alpine coaster. Ook is de bouw van gondels gunstiger qua prijs, omdat er minder steunpalen nodig zijn en er minder onderhoud nodig is. Als laatste reden noemt het gebied het zomerseizoen. Ook dan kunnen families met kinderwagens en mountainbikers met hun fiets, gemakkelijk met de gondel naar boven.
Investering van 20 miljoen
De Imster Bergbahnen investeren samen met de gemeente ruim 20 miljoen in dit grootse liftenproject. Al enige tijd is men bezig het gebied aantrekkelijker te maken voor toeristen, zowel in de winter als in de zomer. Met de komst van de nieuwe liften, worden de faciliteiten voor toeristen in Imst naar een hoger niveau getild.
Wintersport in Imst
Met zo’n negen kilometer aan pistes, is het skigebied van Imst perfect voor de eerste meters op de ski’s of voor wintersporters die het niet erg vinden vaker op een dag dezelfde piste te nemen. Alle drie de kleuren pistes zijn zelfs vertegenwoordigd in dit compacte, maar gemoedelijke skigebied met enkele knusse berghutten. Veel mensen kiezen voor een wintersport in Imst, omdat andere grotere skigebieden in het Kaunertal en het Pitztal gemakkelijk en snel bereikbaar zijn. Bovendien heb je met de Gletscherpark Card Winter ook toegang tot al deze skigebieden. Daarnaast ligt ook het Ötztal met skigebieden als Hochoetz en Sölden-Hochsölden-Vent dichtbij en ook Serfaus-Fiss-Ladis ligt niet ver verwijderd van Imst. Kortom, een centrale ligging en familievriendelijk skigebied zorgen ervoor dat Imst een geliefde bestemming is voor veel wintersporters en bovendien zijn de prijzen er vriendelijk.