Skibindingen afstellen wordt voor de meesten bij de verhuur of winkel gedaan, maar er zijn ook mensen die ski's afstellen. Dit kan, maar alleen als het goed gedaan wordt. Dat betekent: met bewijs dat je de juiste DIN-waarde hebt berekend en dat je ski's daar ook daadwerkelijk op afgesteld zijn. Zo houd je de wintersport voor jezelf en je medewintersporters veilig en zo blijft de kans op ongelukken zo laag mogelijk. Om je wat meer informatie en duidelijkheid te geven over het afstellen van je skibindingen, geven we in dit blog antwoord op zes belangrijke vragen.
1. Waar bestaat je skibinding uit?
Voordat we ingaan op het afstellen van je skibindingen, leggen we eerst uit uit welke onderdelen een binding precies bestaat en wat deze onderdelen doen. Hieronder zetten we de verschillende onderdelen voor je op een rijtje:
- Achterbak: de achterkant van de skibinding, waar je de hak van je skischoen in vastzet.
- Voorbak: de voorkant van de skibinding, hier zet je de teen van je skischoen in vast.
- Voorvleugels: op de voorbak van de binding zitten twee mechanismes die ervoor zorgen dat de schoen makkelijker uit de binding schiet ingeval van een valpartij.
- Break/stopper: aan de achterbak zit een stopper vast. Dit zijn twee stokjes die, zodra je uit je skibinding stapt of schiet, naar beneden schieten. Deze blijven vervolgens in de sneeuw hangen en voorkomen dat je ski niet verder naar beneden glijdt.
Bovenstaande onderdelen vormen samen je skibinding. Toch zijn er nog een paar andere aspecten waar je rekening mee moet houden bij het afstellen. Dat zijn:
- Elasticiteit: skibindingen mogen niet te zwaar afgesteld zijn, maar ook niet te licht. Je wilt immers niet dat je skischoen bij elk hobbeltje in de piste uit je binding schiet. Om dit te voorkomen hebben bindingen een bepaalde elasticiteit
- Horizontale en verticale krachten: tegenwoordig zijn de meeste bindingen zo ingesteld dat een skischoen zowel horizontaal als verticaal kan losschieten tijdens een valpartij. Dit is echter wel merkafhankelijk.
2. Wat is de DIN-waarde?
Mocht je vallen tijdens het skiën, dan is het belangrijk dat je skischoen losschiet uit de binding. Als dit niet gebeurt, kun je ernstig geblesseerd raken. Daarom moet je binding niet te zwaar afgesteld worden. De DIN-waarde zegt iets over hoe zwaar de binding afgesteld staat, oftewel hoeveel kracht er gebruikt moet worden voordat de schoen losschiet uit de binding. Hoe hoger de waarde, hoe strakker de veer in de binding staat afgesteld, hoe meer kracht er nodig is en hoe moeilijker de skischoen losschiet. Het is dus van groot belang dat de DIN-waarde van je skibinding juist staat ingesteld. Je kunt de DIN-waarde zelf berekenen, maar het is ook mogelijk om je ski's bij de verhuur of skiwinkel af te laten stellen.
3. Waar hangt het afstellen van je skibindingen vanaf?
De meeste mensen maken gebruik van de service van de verhuur of winkel om ski's af te laten stellen. Logisch, want daar wordt meteen getest of ze goed zijn afgesteld met een speciaal apparaat. Je skibindingen afstellen hangt af van een aantal factoren. Zo spelen jouw lengte en gewicht een rol, maar ook de lengte van je skischoen, het merk van de binding, de schoen en natuurlijk je skiniveau. Het merk van de binding en van je skischoen en de lengte van je schoen zijn vrij duidelijk, maar wees ook altijd eerlijk over je gewicht en skiniveau. 10 jaar lang, één week per jaar skiën betekent dus 10 weken ervaring, en niet 10 jaar... ;-). Je hebt er niets aan als je ski's te zwaar of te licht worden afgesteld. Sterker nog, het kan je wintersportplezier flink bederven als je elke vijf meter uit je ski's schiet of zwaar geblesseerd raakt tijdens het skiën, omdat je schoen niet losschiet. Echte ervaren freeriders stellen hun ski's nog wel eens wat strakker af, zodat ze deze niet verliezen in de diepe poeder.
4. Mag je zomaar zelf je ski's afstellen?
Ja, je mag zelf je ski's afstellen, maar zonder bewijs dat het gecontroleerd is en dat je de juiste DIN-waarde hebt gebruikt, kun je flink wat gedoe met de verzekering krijgen als het wel fout gaat. Daarom is het verstandig om het afstellen van je skibindingen te laten doen door iemand die er verstand van en er de juiste materialen voor heeft. Bij veel winkels en verhuurbedrijven hebben ze een machine staan die nadat je ski's zijn afgesteld, meet hoeveel kracht er daadwerkelijk nodig is om je schoen los te laten schieten en of dit overeenkomt met de ingevoerde waarden van gewicht. Wees daarom verstandig en ga niet zelf aan de knutsel, hoe makkelijk het ook is.
5. Waar kan ik mijn skibindingen af laten stellen?
Zoals hierboven al geschreven, kun je je ski's op verschillende plekken in Nederland en in de Alpen af laten stellen. In Nederland kun je bijvoorbeeld bij DAKA terecht of bij andere winkels die vallen onder de Erkend Wintersport Specialist. In de Alpen kun je bij de plaatselijke sportwinkel of het lokale verhuurpunt vragen of ze je ski's kunnen afstellen. Om je skibindingen af te laten stellen, neem je uiteraard je ski's mee, maar ook je schoenen. Die zijn nodig voor de juiste lengte van de zool en om te controleren of de ski juist is afgesteld. Let er op dat je bij het verlaten van de winkel of verhuur het bewijs van de waarden meekrijgt. Die kun je aan je verzekering laten zien en ze laten weten dat je ski's juist waren afgesteld op het moment dat je geblesseerd raakt door een valpartij.
6. Wat is het risico als ik ga skiën met ski's die niet goed zijn afgesteld?
Skiën met skibindingen die niet juist zijn afgesteld, brengt een aantal risico's met zich mee. Bij te licht afgestelde ski's, kun je op onverwachte momenten uit je ski's schieten. Dit kan niet alleen tot valpartijen leiden, maar ook tot blessures en verwondingen. Wanneer je ski's juist te zwaar zijn afgesteld, schieten ze niet los op het moment dat het moet. Ook dit kan leiden tot blessures en verwondingen, waarbij vooral je knieën en onderbenen kwetsbaar zijn. En dan is er nog de kwestie met de verzekering. Op het moment dat jij gaat skiën met skibindingen die niet juist zijn afgesteld of je niet kunt aantonen dat ze dat wel zijn, kan de verzekering moeilijk gaan doen met het vergoeden van je ziektekosten als gevolg van de blessure en valpartij.