De 3-persoons stoeltjeslift Kumme in Zermatt werd in januari 2018 verwoest door een lawine. De lawine ontstond op de Unterrothorn (3104 m) en raasde vervolgens door het dal van Tuftern. Van het dalstation waren alleen nog een paar betonnen muren en de fundering over. Inmiddels zijn we meer dan twee jaar verder en is er groen licht gegeven voor de wederopbouw van de lift. Vanaf wintersportseizoen 2020/2021 kun je in Zermatt gebruik maken van de nieuwe 10-persoons Kumme gondel.
Nieuw traject met middenstation
De nieuwe 10-persoons gondel Kumme in Zermatt krijgt een ander traject dan de oude 3-persoons stoeltjeslift. Het dalstation komt te liggen bij Tuftern (2215 m) en via het middenstation bij de Tufternkumme (2775 m) gaat de lift naar de Unterrothorn. Ook wordt direct de kunstmatige besneeuwing in dit deel van het skigebied aangepakt. Het begin van de werkzaamheden staat gepland voor mei/juni 2020. Wanneer alles volgens plan verloopt, kun je vanaf december 2020 gebruik maken van de nieuwe 10-persoons Kumme gondel.
Impuls voor de Unterrothorn
Het doel van dit project is niet alleen om de getroffen infrastructuur in het gebied van de Unterrothorn te herstellen, het moet dit gedeelte van het skigebied ook een nieuwe impuls geven. Met een capaciteit van 1500 personen per uur moeten de wachttijden rond de Unterrothorn tot een minimum worden gereduceerd. Nu wordt dit gedeelte van Zermatt door wintersporters nog wel eens over het hoofd gezien, vanaf volgend seizoen moet dit niet langer het geval zijn.
Cijfers & feiten van de nieuwe 10-persoons Kumme gondel in Zermatt | |
---|---|
Bergstation: Unterrothorn | Lengte: 3220 m |
Hoogte bergstation: 3100 m | Hoogteverschil: 885 m |
Snelheid: 6 m/sec. | Tijd: ca. 09:50 min. |
Gondelcapaciteit: 10-personen | Capaciteit: 1500 pers./uur |
Aantal cabines: 56 | Plaats: Zermatt |
Eerste skilift in Zwitserland zonder personeel
Er gaan geruchten rond dat de 10-persoons Kumme gondel de eerste skilift van Zwitserland wordt zonder personeel. Fabrikant Garaventa heeft met behulp van nieuwe technieken een concept ontwikkeld, waarbij permanent personeel niet meer nodig is. Alleen bij het middenstation zal nog een persoon aanwezig zijn, maar op de langere termijn zal ook dit punt onbemand worden. In het Franse Val Thorens is gebleken dat een dergelijke lift een succes kan zijn. De totale kosten voor de aanleg van de 10-persoons Kumme gondel in Zermatt gaan meer dan 25 miljoen CHF bedragen.