Arm personeel van hotels, chalets, pensions en vakantiehuizen. Ze hebben soms heel wat te stellen met ons als gasten. Iedere dag zijn de bedden weer keurig opgemaakt, wordt er weer een heerlijk diner geserveerd en is alles weer tot in de puntjes georganiseerd. Prima, zo lang de gasten hartelijk en dankbaar zijn. Minder leuk, wanneer de gasten minder oog en begrip hebben voor het personeel. In dit weblog 10 dingen waar hotelpersoneel zich aan ergert.
#1. Te laat komen voor het diner
Als je een tijd afspreekt om te dineren in het restaurant, kom dan ook op tijd. Hoe gezellig de après-ski ook is, keer op tijd terug naar de accommodatie voor het diner. Kom niet aan het eind van de avond pas aanzetten met de verwachting dat je nog een 5-gangenmenu krijgt voorgeschoteld. Het personeel moet namelijk ook nog opruimen, afwassen en het ontbijt voor de volgende ochtend klaarzetten.
#2. Late-night shoppen in de keuken/restaurant
Toch te laat terug na de après-ski? Ga niet op zoek naar iets te eten in de keuken en laat het ontbijtbuffet voor de volgende ochtend onaangeroerd. Er zit niets anders op dan met een lege maag naar bed te gaan of je aan je voorraad mueslirepen te vergrijpen.
#3. Stomme vragen stellen
'Je staat vast de rest van de dag alleen maar op de ski’s?’, 'Is er geen groene thee met Matcha Mint smaak?', 'Het moet prachtig zijn om iedere dag in de bergen te mogen werken?'. Stel deze vragen gewoon niet.
#4. Dagelijks schone handdoeken
Thuis gebruik je toch ook niet iedere dag een schone handdoek? Doe een paar dagen met je badlinnen, voordat je deze laat verschonen. Dat scheelt het personeel niet alleen heel veel werk, maar is ook nog eens beter voor het milieu.
#5. Onhygiënisch gebruik van de wellness
Het is aanlokkelijk om na afloop van de wintersportdag direct het zwembad of het bubbelbad in te duiken. Schoon is dit echter allerminst. Neem eerst even een frisse douche om de zonnebrand en de wintersportluchtjes van je af te spoelen. Dat is niet alleen prettig voor het personeel, maar ook voor de andere gebruikers van de wellness.
#6. Klagen
Dat jij een zooitje van je (hotel)kamer wil maken, is jouw keuze. Maar verwacht vervolgens niet dat je kamer volledig netjes is, nadat je terugkomt van je wintersportdag. En ga hier zeker niet over lopen klagen bij het personeel. Maak ook geen ‘big deal’ van de prijzen in de hotelbar, de muziek die gedraaid wordt of de openingstijden van de wellness. Wanneer je wél een gegronde klacht hebt, kun je hier beter direct mee naar de manager of de eigenaar stappen.
#7. Skischoenen dragen in de accommodatie
De accommodatie heeft niet voor niets een ruimte voor de skischoenen en ski’s. Trek hier na afloop van de wintersportdag je skischoenen uit en ga hiermee niet door de gangen lopen stampen. Voor hotelpersoneel is er vrijwel geen erger beeld dan gasten met hun materiaal richting de kamer te zien verdwijnen.
#8. Speciale eetwensen
Speciale diëten, allergieën, veganisten en vegetariërs, men probeert er zoveel mogelijk rekening te houden. Neem genoegen met het alternatief dat het keukenpersoneel je kan bieden en met de moeite die ze voor je doen.
#9. Schreeuwende (dronken) gasten
En als het personeel aan het eind van de avond denkt dat de dag er eindelijk op zit, dan hebben ze het mis. Er komen altijd wel weer gasten schreeuwend het hotel binnen na afloop van de après-ski. In plaats van stilletjes naar de kamer te gaan wordt het hele hotel wakker gehouden. Soms kost het de grootste moeite om deze (dronken) gasten op hun kamer te krijgen.
#10. Gaan skiën met gasten
Verwacht niet van het personeel dat ze op hun vrije dag met je meegaan skiën. Je kan ze altijd naar de beste berghut, het mooiste uitzichtpunt of de fijnste piste vragen, maar als (gratis) skigids dienen ze niet.