Skip to navigation Skip to main content

ÖV-Hub Fiesch: nieuwe 10-pers. gondel in de Aletsch Arena

50356 - ÖV-Hub Fiesch: nieuwe 10-pers. gondel in de Aletsch Arena (2)

Al jaren lagen er plannen klaar om in Fiesch een multifunctioneel dalstation te realiseren voor zowel de lift, de trein als de bus. Na de bouwstart van afgelopen jaar staat niets de komst van deze ‘ÖV-Hub’ meer in de weg. Voortaan wordt het nog makkelijker om vanuit Fiesch de Fiescheralp op een hoogte van 2212 meter te bereiken. In dit weblog meer over de ‘ÖV-Hub’ en de toekomst van de Aletsch Arena.

Nieuwe 10-persoons gondel naar Fiescheralp

De komst van een nieuwe gondel van Fiesch naar Fiescheralp betekent het einde voor de twee grote kabelbanen. De 34-persoons kabelbaan was in gebruik sinds 1966 en de 100-persoons kabelbaan sinds 1974. Hier komt een nieuwe 10-persoons D-Line gondel van Doppelmayr voor in de plaats. Met een capaciteit van 1800 personen per uur kunnen er twee keer zoveel mensen naar de Aletsch Arena worden vervoerd ten opzichte van de huidige situatie. Wanneer de afstand tussen de gondels wordt verkleind, kan dit zelfs nog stijgen naar 1960 personen per uur. De tijd die nodig is om de 1144 hoogtemeters te overbruggen neemt wel toe, van zes minuten naar een kleine acht minuten. Door de lagere capaciteit ontstonden er echter lange rijen bij het dalstation in Fiesch, maar daar zal vanaf december 2019 geen sprake meer van zijn.

Dalstation met lift, trein en bus

De gondel wordt gebouwd in het kader van de nieuwe ‘ÖV-Hub’ in Fiesch. Het dalstation gaat hier niet alleen plaats bieden aan de lift, maar ook aan de trein en de bus. Het station van de Matterhorn-Gotthard-Bahn komt op de middenverdieping met daaronder een terminal voor de Zwitserse Postbus. Wanneer je vanaf hier twee roltrappen of de lift naar boven neemt, sta je direct voor de ingang van de skilift. Op deze manier hoopt men het autoverkeer door het dal te verminderen en mensen aan te moedigen om met het openbaar vervoer te komen. In de oude situatie lag het dalstation van de lift en het treinstation nog 400 meter van elkaar verwijderd.

Cijfers & feiten van de nieuwe 10-persoons gondel in Fiesch

Bergstation: Fiescheralp Lengte: 2702 m
Hoogte bergstation: 2227 m Hoogteverschil: 1144 m
Snelheid: 7 m/sec. Tijd: ca. 7:48 min
Gondelcapaciteit: 10-personen Capaciteit: 1800 pers./uur
Aantal cabines: 48 Plaats: Fiesch

Bouw is al in volle gang

Met de bouw van de ÖV-Hub’ en de lift is men op 1 oktober 2018 al gestart. Zo heeft men vorig jaar al een begin gemaakt met het aanleggen van funderingen, een voetgangerstunnel en hellingbescherming. Ook zijn er diverse bomen gekapt die op het traject van de 10-persoons gondel staan. Deze zomer gaat men verder met de bouw van het dal- en bergstation en de aanleg van de lift. De kosten voor het complete ÖV-Hub’ project in de Aletsch Arena bedragen 45 miljoen Zwitserse Frank.

50356 -  (4)
Multifunctioneel dalstation in Fiesch (Foto: © Aletsch Arena AG, Schmidhalter Partner Ingenieure AG)
Multifunctioneel dalstation in Fiesch (Foto: © Aletsch Arena AG, Schmidhalter Partner Ingenieure AG)

Meer informatie over de Aletsch Arena

De Aletsch Arena is niet zomaar een skigebied, aangezien de langste gletsjer van de Alpen onderdeel uitmaakt van dit gebied. De Aletschgletscher is zo’n 23 kilometer lang en vanaf diverse uitzichtpunten in het skigebied prachtig te aanschouwen. Het skigebied ligt gesitueerd rond de drie authentieke, autovrije wintersportbestemmingen Riederalp (1925 m), Bettmeralp (1950 m) en Fiescheralp (2212 m). Wie hier overnacht kan direct voor de deur op de ski’s. Het skigebied beschikt over iets meer dan 100 kilometer aan pistes. Het pisteaanbod is divers en zowel voor beginners en kinderen als ervaren skiërs zijn er voldoende mogelijkheden.

50356 -  (5)
Zo komt de nieuwe gondel in Fiesch eruit te zien (Foto: © Aletsch Arena AG)
Zo komt de nieuwe gondel in Fiesch eruit te zien (Foto: © Aletsch Arena AG)
Thijs Winter

Over Thijs

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.