In Nederland worden de winters steeds zachter. Daarom rijden steeds meer automobilisten zonder winterbanden. Soms wordt het hele jaar door op zomerbanden gereden, of er worden all-season-banden gebruikt. Rij je gewoon op zomerbanden (of op bepaalde all-season-banden) tijdens de koude perioden van het jaar? Hou er dan wel rekening mee dat winterbanden in sommige andere landen verplicht zijn. Rij je hier niet mee, dan zijn er een aantal consequenties. In dit weblog gaan we dieper in op de kracht van winterbanden en de regels die gelden in het buitenland.
Kracht van winterbanden
De banden zijn het gedeelte van je auto dat contact maakt met de weg. Omdat dit een relatief klein oppervlak betreft, moet de grip optimaal zijn. Veel automobilisten denken dat er bij sneeuw en ijs pas met winterbanden gereden moet worden, maar vanaf temperaturen onder de 7 graden (boven nul) Celsius vermindert de grip van zomerbanden ook al flink bij een nat wegdek. Winterbanden zijn in de koude periodes van het jaar daarom altijd de veiligere keuze. Door ander rubber in combinatie met meer lamellen in het profiel, hebben deze banden veel meer grip. Dit zie je onder andere terug in de remweg. Bij nat wegdek kunnen er al meters verschil in zitten. Ook bij all-season-banden zie je dat de remweg nog een stuk langer is dan die van winterbanden.
Geen winterbanden in Nederland?
Het argument van veel Nederlanders om geen winterbanden onder de auto te zetten, is dat we geen echte winters meer hebben. Temperaturen onder het vriespunt worden steeds zeldzamer, deze blijven vaak zelfs boven de genoemde 7 graden. Dit is al een redelijk zwak argument. Op het moment dat de eerste gladheid zich voordoet, zie je auto’s zonder winterbanden al snel in de greppel belanden. En dan is er nog de wintersport waar deze banden zeer van belang zijn. In landen waar dan doorheen wordt gereden is het vaak kouder, ijziger en is er meer sneeuw. Om die reden zijn winterbanden in sommige van die landen dan ook verplicht. Hou daar dus rekening mee als je gaat rijden. All-season-banden gelden in het buitenland ook niet altijd als winterbanden.
Verplichting in buitenland
Wie in de Duitse grensstreek woont zal eerder winterbanden nodig hebben. Het is daar verplicht om de banden aan de weersomstandigheden aan te passen. Zeker wanneer je vanuit het zuiden Duitsland binnenrijdt is het terrein al snel een stuk heuvelachtiger: een laaggebergte als de Eifel ligt op nog geen uur rijden van Maastricht. Temperaturen zijn lager en de kans op sneeuw is groter. Naast Duitsland hebben bestuurders in landen als Finland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk de verplichting om de banden van het voertuig aan het weer aan te passen. Naast winterbanden zijn sneeuwkettingen soms ook verplicht. Kijk dus of je deze moet meenemen in de kofferbak. Naast winterbanden en sneeuwkettingen, moet je er ook voor zorgen dat de ruitensproeiervloeistof en ruitenwisservloeistof zijn bijgevuld. De ruitensproeiervloeistof moet in sommige landen antivries bevatten.
Aansprakelijkheid en autoverzekering
Rij jij zonder winterbanden terwijl deze wel verplicht zijn? Dan kan het zijn dat je aansprakelijk wordt gehouden voor een ongeval waarbij je betrokken raakt, terwijl je dit ongeval niet hebt veroorzaakt. Dit omdat je de schade eventueel had kunnen voorkomen als de auto een winteruitrusting had gehad. Het resultaat hiervan is dat je een kleiner deel van de schade vergoed krijgt vanuit de autoverzekering. Daarnaast krijg je in sommige landen een boete als je rijdt zonder winterbanden. Zorg er dus voor dat je deze ‘life savers’ aanschaft als je in de winter naar het buitenland rijdt. Dat bespaart je financiële zorgen, maar ook (wat) stress en pech op de weg tijdens het rijden in winterse omstandigheden. Wil je weten wat het weer op wintersportbestemming wordt? Geef je dan op voor de Snowalert.