De basis: hoog-laag beweging
Door omhoog te komen worden de ski’s vlak gesteld, waardoor je de punten van de ski’s richting het dal kan sturen. Vervolgens ga je goed door je knieën (én enkels én heupen) waardoor je in deze laagbeweging je ski’s goed kan kanten en de achterkanten van je ski’s laat rutschen (achterkant van je ski’s duw je als het ware weg). Door meer of minder te rutschen rem je af en houd je de snelheid onder controle. Vervolgens kom je weer omhoog om de volgende bocht in te zetten. Een goede stokinzet is erg belangrijk voor het evenwicht, ritme en draaien.
Niet carven
Om korte bochten volledig te kunnen carven (dus de ski alleen op de staalkant zetten) moet je een technisch zeer goede skiër zijn en de pisteomstandigheden ideaal. Vergeet in eerste instantie dus het carven, maar accepteer dat je bij korte bochten je ski meer laat rutschen.
Benen ietsje verder uit elkaar
Was je eerder pas echt stoer als je je ene knie achter je andere verstopte, tegenwoordig is het belangrijker dat je meer bewegingsvrijheid hebt. Je benen staan parallel, nog steeds redelijk dicht bij elkaar (ongeveer heupbreedte), maar absoluut niet tégen elkaar aan. Hierdoor kan je de ski’s beter kanten.
Sturen met je tenen
Het is belangrijk dat je de ski’s niet alleen draait door je hielen naar beneden te duwen (rutschen), maar ook door de punten van de ski’s actief de bocht in te sturen met je voeten/tenen. Zo “loopt” de ski beter en mooier door de bocht.
Bovenlichaam dalgericht en indraaien
Indien je bij het omhoog komen voor het draaien van de ski’s je bovenlichaam alvast indraait in de nieuwe richting, zal je merken dat het draaien van de ski’s makkelijker gaat.
Ritme: tik, tak, tik, tak
Probeer ritme te houden, waardoor je mooie gelijkmatige bochtjes maakt. Je zult merken dat je veel soepeler skiet. Ritme houden kan je doen door bijvoorbeeld in je hoofd mee te tellen, je stokinzet en natuurlijk door je hoog-laagbeweging. Je kunt ook proberen mee te skiën met iemand die goed ritme houdt.
Ik vind korte bochten skiën een heerlijk gevoel en bovendien in bepaalde omstandigheden erg handig (smalle of steile pistes). Succes!