Wintersportkleding is modegevoelig. Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends, kleuren en stijlen. Door je kleding laat je zien wie je bent; de coole snowboarder, freestyleskiër, freerider of racer. Koop jij ieder jaar een nieuwe outfit of geef je liever eens in de paar jaar geld uit aan een goede functionele outfit?
Saai
Vorige maand ging ik boarden met een vriendinnetje in de diepvries in Den Haag. Vol trots trok ze haar nieuwe pak aan en vroeg wat ik ervan vond. “Hip, erg leuk!” was mijn reactie. Vervolgens kreeg ik keihard commentaar op mijn saaie grijze broek en rode jas. Tja, niet helemaal onterecht. Ik ga meestal voor neutrale kleuren, lekker safe. Aan het einde van de middag heb ik geconcludeerd dat zij de coolste boarder was op de piste qua outfit. En volgens haar viel ik op door mijn profi boardstijl. Gelukkig, mijn saaie looks waren toch enigszins gecompenseerd!
Waterdicht en ademend
Ik ben een enorme fan van kwaliteit-wintersportmerken (zoals The North Face en Peak Performance) en materialen die goed ademen en me lekker droog en warm houden. Groot nadeel van deze kleding is dat ze een vermogen kost. Voordeel is dat de kleding heel lang meegaat. Mijn 4 jaar oude Goretex jas is niet kapot te krijgen en voelt nog steeds niet aan als een natte krant na een poederdag. Da’s tevens een nadeel, want ik ben de jas zo langzamerhand wel zat. Maar ja “hij was zo duur”...
Soms gaat stijl te ver
In het land waar alles draait om “fare la bella figura” (als je er maar goed uit ziet) kan je je lol op in de winkels en op de piste. Is het echt fijn om te snowboarden in je boxershort, omdat je broek op je knieën hangt? Zo’n getailleerd jasje met bontkraagje kan heel charmant zijn, maar die strakke broek daaronder, daar kan je je toch niet fijn in bewegen?
Wat vind jij?
Volgens mij is het wel duidelijk dat ik niet zo’n hippe wintersporter ben. Tuurlijk is het leuk om er een beetje gezellig uit te zien op de piste. Maar ik ga toch in eerste instantie voor goede functionele kleding en als dat er leuk uitziet is het mooi meegenomen.