
Don’t catch your death! N’attrape pas la mort! Oftewel, zorg dat de wintersportvakantie niet het einde van je leven betekent. Met deze woorden probeert de Britse overheid te waarschuwen voor de gevaren van alcoholgebruik en een verblijf in het hooggebergte.
Bewustwordingscampagne voor jongeren
Het is niet ongewoon dat er ongelukken gebeuren na het nuttigen van alcohol. Negen van de tien keer zijn hier jongeren bij betrokken; studenten, seizoenswerkers in de skigebieden en groepen. Om deze reden is de Britse overheid een bewustwordingscampagne gestart waarmee jongeren gewaarschuwd worden voor de gevaren van alcohol. Er zijn twee posters ontworpen, in samenspraak met de Franse autoriteiten, vliegvelden en Britse touroperators. Deze posters worden opgehangen in skigebieden die populair zijn bij Britse jongeren. Er zijn twee thema’s, namelijk:
- De absolute noodzakelijkheid van een goede verzekering
- De nadelige gevolgen van alcoholmisbruik
Gevaar van alcohol
Wat veel mensen, en voornamelijk jongeren, niet weten is dat alcoholgebruik in het hooggebergte een grotere impact heeft dan op zeeniveau. Ook ga je de gevaren van kou, sneeuw en ravijnen onderschatten. De posters mogen dan heel heftig lijken met teksten als ‘don’t catch your death’, maar wellicht gaat er bij velen dan wel een lampje branden. Zeker bij de Britten, die over het algemeen toch wel bekend staan als ‘alcoholmisbruikers’.