Ondanks het vrije verkeer van goederen in de Europese Unie, wordt buitenlands vrachtverkeer behoorlijk tegengewerkt in Zwitserland en Oostenrijk. De strijd tegen milieuvervuiling en filevorming lijkt daar vooral goed uit te pakken voor de eigen handelsvloot. Gelukkig weet VVD-kamerlid Charlie Aptroot wat ons te doen staat.
Wat is er aan de hand?
Zwitserland is van plan om de rechten voor het gebruik van bepaalde routes voor vrachtverkeer te gaan veilen en in Oostenrijk wordt de lijst van goederen die niet over de Brennerpas vervoerd mogen worden verder uitgebreid met marmer en natuursteen. Zand in de wielen van het Europese vrachtverkeer en reden voor de Europese Commissie tot het aanspannen van een rechtzaak.
Nederlands vrachtverkeer op de Brennerpas. Een beeld uit het verleden?
Een boycot?
Intussen roept Aptroot op tot een boycot: “…laten we elders onze ski’s onderbinden als zij volharden”, zegt Aptroot, die zelf het goede voorbeeld geeft door Oostenrijkse wijn en Milkarepen te laten staan. Het bericht over zijn oproep op telegraaf.nl leverde een waslijst aan felle reacties op, variërend van talloze oproepen tot een boycot van Nederland, tot een verhitte discussie over het al dan niet Zwitsers zijn van Milkarepen.
Effect?
Afgaande op de meeste reacties gaat het plan van Aptroot weinig uithalen. Het lijkt de meeste Nederlanders wel lekker rustig op de Brennerpas. Een enkeling wil nog wel meedenken: “ik drink een paar borrels extra, dan hebben die Oostenrijkers er minder…”